DE OESTERPRINSES / s.s. BELGENLAND / HEARSEE / CINEMOBIEL
HearSee
Composities Peter VermeerschEen gevarieerd filmconcert waarbij films van allerlei slag, sferen, lengtes en periodes met nieuw gecomponeerde muziek in dialoog gaan. En dit allemaal onder de paraplu HEARSEE, waar ogen luisteren en oren zien. Muziek op film en film op muziek: een projector, een scherm, een publiek en Flat Earth Society.
OVERZICHT GESELECTEERDE FILMS:
Fantasmagorie & Les Locataires - 1909 / 1’50” + 4’30”
Twee korte animatiefilms van Emile Cohl, een ware pionier op het gebied. Onlangs werden deze films gered van de vergetelheid en zo goed mogelijk gerestaureerd. Ze doen merkwaardig fris en hedendaags aan: morphing en split screen op ambachtelijke wijze.
Obitateli (Inhabitants) - 1970 / 8’30”
Deze obscure film van de al even obscure Armeense filmmaker Artavazd Pelechian is een bezwerende montage van oud archiefmateriaal: beelden van wilde dieren in hun biotoop worden geknipt, geplakt, herhaald en verweven tot een nieuw geheel. Een poëtische, zij het rauwe kijk op een wereld waar geen mens aan te pas komt. Af en toe kijkt een dier ons aan, met vragende blik.
The Mystery Of The Leaping Fish - 1916 / 23’10”
In deze two-reeler van Christy Cabanne en John Emerson krijgt de aan opium verslaafde detective Coke Ennyday (Douglas Fairbanks) opdracht een geduchte drugsbende op te rollen. Sherlock Holmes goes Inspector Clouseau. Existentiële flauwekul.
Ear to the ground - 1979 / 4’33”
In deze video van Kit Fitzgerald en John Sanborn stapt drummer David van Tieghem door enkele ochtendlijke New Yorkse straten en tikt, slaat en trommelt op alles wat hij op zijn weg tegen komt. En wanneer de film opnieuw van vooraf aan begint, sluit FES zich aan en doolt mee door de stad.
Revival of organisms - 1950 / 8’30”
Een anonieme Sovietfilm die aan de hand van experimenten met harten, longen en proefhonden ons wil aantonen waar de wetenschap zoal toe in staat is. “Science is everything”, weet een rare meneer ons te zeggen. Deze propagandafilm werd door Trisha De Cuyper en Jan Lapeire opnieuw gemonteerd met fris gecomponeerde muziek.
Unconditional Lucifer - 1999 / 7’
Tast in deze video, ‘Sybille II’ van Wim Delvoye, mee het vreemde landschap af, gedragen door hymne-achtige muziek met ‘tralali tralala’ als hoofdmotto. Rust en onrust zitten dicht op elkaars vel.
Twaalfde Groote Prijs Van Brasschaet - 1932 / 12’
Dit koersverslag van ene heer Van Volxem werd uit het Cinematek-archief opgevist en toont ons de internationale pedaalazen van die tijd. Ook publiek en medewerkers komen ruim aan bod en de uit het Frans vertaalde pancartes stelen ongewild de show. Ook de muziek is merkwaardig genoeg epo-vrij.
Uitgebracht op één DVD samen met De Oesterprinses (Ernst Lubitsch 1919) – meer info.
Meet Luke Devereaux - 2011 / 5’32”
Een film van Trisha De Cuyper en Jan Lapeire op vooraf gecomponeerde muziek. Een kamer, een koelkast, een man en nog wat meubelen. Het licht gaat aan, het licht gaat uit. En weer aan, en weer uit. Wie is die man? En waarom? Is er iets gebeurd? Valt er iets te verwachten? En wie bedient de schakelaar? De sfeer is uiterst precies in beeld gebracht, de situatie blijft desondanks ongewis.
MA VOUT-O-REENEE - 2011 / 4’
Op de ‘FES klassieker’ O.P.E.N.E.R. monteerden Geert Dijkers en Marc Meeuwissen een typografische scat partij met de coole hipster-taal die in de jaren dertig door jazzgigant Slim Gaillard is uitgevonden en als woordenboek is gepubliceerd onder de naam Vout-O-Reenee. Trisha De Cuyper ondersteunt de solopassages met gevonden pellicule afval. Het tempo ligt stroboscopisch hoog, de remmen zijn er aan voor de moeite.
SHU-BET-DIG KEH-BAH D!P-D!P SCEET-O THO-KEE CRE-O-CHEE MA VOUT-O-REE-NEE
Regen - 1929 / 11’42”
Korte documentaire van Joris Ivens, een typisch voorbeeld van een stadssymfonie, zoals die in de jaren twintig werden gemaakt. ‘Regen’ bestaat uit een reeks taferelen, die vanuit wisselende perspectieven een voorbijtrekkende regenbui in Amsterdam tonen: van de eerste druppels in de grachten tot een gordijn van neerkletterend water over daken, goten, ramen, mensen en plaveien. De hele stad tikt mee als een grote waterklok.
Vermicular Voyage - 2011 / 8’30”
Landschappen buiten, landschappen binnen. En af en toe een tunnel. De muziek baant zich een weg, aangezogen door een immer wijkend vluchtpunt. Het orkest, de blik op oneindig of op nul, bevindt zich op vertrouwd terrein. Een beeldmontage van Peter Vermeersch.
Alice in Wonderland - 1903 / 8’30”
Voor deze door het British Film Institute gerestaureerde film van Cecil Hepworth werd door Peter Vermeersch een score voor FES gecomponeerd in opdracht van het Bath Music Festival in 2013.
Modern Dance #1 - 2012 / 9’11”
Een van de grootste dronken momenten vastgelegd op beveiligingscamera's. Hoewel deze video is onthuld als nep, is hij echt de Charlie Chaplin van de volgende generatie.
--------------------
Met medewerking van: Trisha De Cuyper, Jan Lapeire, Geert Dijkers en Marc Meeuwissen.
Met dank aan: Bernard Van Eeghem, John Watts, Erik Martens, Anniek Vanhee, Tine Verschaeve en Kunstencentrum Vooruit, Gent.
Een productie van vzw BONK in co-productie met Internationale Kunstcampus deSingel, Antwerpen.
VIDEO’S
Obitateli (Inhabitants) - 1970
Revival of organisms - 1950
Unconditional Lucifer - 1999
Meet Luke Devereaux - 2011
MA VOUT-O-REENEE - 2011
Twaalfde Groote Prijs Van Brasschaet - 1932