IGLOO RECORDS IGL239 - 2013
13
︎ bestel cd €15 ︎ koop download
Composities
Composities en arrangementen Peter Vermeersch, behalve 8 (Tom Dissevelt) en 6 (Scott Joplin). Gast zang John Watts (3 & 11).
1. Experiments In The Revival Of Organisms*
2. Sneak Attack Of The Sponges
3. Patsy (tekst: John Watts)
4. Fast Forward
5. Six Pine Trees
6. Stoptime Rag (arrangement: Peter Vermeersch)
7. Raincheck* (tekst: Peter Vermeersch)
8. Intersections
9. Goat's Wool Without Abbas**
10. Betwixt & Between
11. Unconditional Lucifer* (tekst: John Watts)
12. Meet Luke Devereaux*
13. Domination Of Black (tekst: Wallace Stevens)
* Uit het filmproject Hearsee, ga naar www.ubu.com/film/ivens_regen.html, demp het originele geluid en start ‘Raincheck’ op het eerste bewegende beeld (ca 7,5”). ** Uit de circusopera Zilke.
Muzikanten
Stefaan Blancke trombone,
Benjamin Boutreur altsax & recorder,
Berlinde Deman tuba & zang op 11,
Bart Maris trompet,
Michel Mast tenorsax,
Marc Meeuwissen trombone,
Kristof Roseeuw contrabas,
Peter Vandenberghe piano & keyboard,
Luc van Lieshout trompet,
Bruno Vansina baritonsax & fluit,
Teun Verbruggen drums,
Peter Vermeersch (bas)klarinet & zang op 7 & 13,
Pierre Vervloesem gitaar,
Wim Willaert accordeon & keyboard,
Tom Wouters (bas)klarinet, vibrafoon
Gastmuzikant John Watts zang op 3 & 11.
Credits
Opgenomen door Walter De Niel in Studio Toots - vrt, Brussel op 21-24 februari, 2012, met dank aan Marc Weyts @ Klara.
(3) opgenomen door Wannes Gonnissen in het Muziekconservatorium, Gent op 15 oktober, 2009
(11) opgenomen bij muzikanten thuis, John Watts’ stem via Skype
Mixing & mastering: Pierre Vervloesem, Studio Fiasco, Brussel
Productie: Peter Vermeersch
Vormgeving: Marc Meeuwissen
Meer info ︎︎︎
Release Trailer
Recensies
Didier Wijnants - De Morgen, 07/02/13
Peter Vermeersch en FES koketteren met het feit dat ze klinken als een vrolijke, losgeslagen bende. Ze doen dat uitstekend, maar vergis je niet: deze muziek is veel strakker geregisseerd dan je denkt.
Koen Van Meel - Kwadratuur 12/02/13
Net als de vorige cd’s van de groep is ‘13’ een geheugensteuntje voor muziekliefhebbers die FES als vanzelfsprekendheid dreigen te beschouwen. Wie op geregelde tijdstippen met de klasse van deze groep geconfronteerd wordt, dreigt immers te vergeten hoe uitzonderlijk het orkest is. Na de dertien tracks van ‘13’ is dat gevaar gelukkig weer voor een jaar geweken. Net genoeg om de tijd naar een nieuw album te overbruggen?
Peter Vermeersch en FES koketteren met het feit dat ze klinken als een vrolijke, losgeslagen bende. Ze doen dat uitstekend, maar vergis je niet: deze muziek is veel strakker geregisseerd dan je denkt.
Koen Van Meel - Kwadratuur 12/02/13
Net als de vorige cd’s van de groep is ‘13’ een geheugensteuntje voor muziekliefhebbers die FES als vanzelfsprekendheid dreigen te beschouwen. Wie op geregelde tijdstippen met de klasse van deze groep geconfronteerd wordt, dreigt immers te vergeten hoe uitzonderlijk het orkest is. Na de dertien tracks van ‘13’ is dat gevaar gelukkig weer voor een jaar geweken. Net genoeg om de tijd naar een nieuw album te overbruggen?
Karel Van Keymeulen - De Standaard 23/02/13
Bij een nummer van Fes krijg je niet veel tijd om adem te halen. Vermeersch houdt van een stevige taart met slagroom, er gebeurt altijd iets, achter elke hoek schuilt een verrassing. De tocht leidt van circusachtige Nino Rota¬klanken, via de ballroom naar het cabaret, duikt in rokerige jazzkroegen, passeert via de serieuze concertzaal en hengelt naar dreigende en majestueuze filmbeelden.
Jan Granlie - Jazznyt 25/02/13
Over het algemeen is dit een fe(e)s(t) van voor naar achter van de blije Belgen. Het is circus, theater, bigbandjazz die infernaal swingt, cabaret en een beetje vrije jazz, en het geheel is verschrikkelijk grappig van start tot eind. De band bestaat uit schitterende muzikanten die zich helemaal bewijzen. Dit is gewoonweg een verschrikkelijk grappige plaat!
Bij een nummer van Fes krijg je niet veel tijd om adem te halen. Vermeersch houdt van een stevige taart met slagroom, er gebeurt altijd iets, achter elke hoek schuilt een verrassing. De tocht leidt van circusachtige Nino Rota¬klanken, via de ballroom naar het cabaret, duikt in rokerige jazzkroegen, passeert via de serieuze concertzaal en hengelt naar dreigende en majestueuze filmbeelden.
Jan Granlie - Jazznyt 25/02/13
Over het algemeen is dit een fe(e)s(t) van voor naar achter van de blije Belgen. Het is circus, theater, bigbandjazz die infernaal swingt, cabaret en een beetje vrije jazz, en het geheel is verschrikkelijk grappig van start tot eind. De band bestaat uit schitterende muzikanten die zich helemaal bewijzen. Dit is gewoonweg een verschrikkelijk grappige plaat!